Het is niets nieuws: de Europese auto-industrie staat voor een grote hervorming om de overstap naar elektrische voertuigen beter te ondersteunen. Te lang bleef de sector vasthouden aan het traditionele model, dat niet is toegesneden op de technologische eisen van elektrische auto’s. Vooral de toeleveringsketen blijft een pijnpunt. Europa blijft afhankelijk van buitenlandse fabrikanten — vooral uit Azië — voor essentiële onderdelen zoals batterijcellen, elektronica en software. Een inhaalslag is dus dringend nodig.
Volkswagen is lang niet alleen maar staat wel centraal in de herstructurering van de Europese auto-industrie. Het bedrijf wil 10 miljard euro besparen en overweegt de sluiting van minstens drie productiesites in Duitsland — en we hebben het hier over Volkswagenfabrieken, niet die van Audi, Skoda of Seat, althans voorlopig. Deze ingrijpende plannen stuiten op felle tegenstand van werknemers en vakbonden, die het voorstel als sociaal en industrieel onhoudbaar bestempelen.
Stakingen aangekondigd tot aan de finish
Volkswagen-medewerkers bereiden zich binnen dat kader voor op een nieuwe golf stakingen in de Duitse fabrieken vanaf 9 december. Dit valt samen met een vierde onderhandelingsronde tussen het management en de vakbonden over kostenbesparingen. De aangekondigde stakingen zijn bedoeld als waarschuwing en duren nu al twee keer zo lang als de eerdere werkonderbrekingen.
Advertentie – lees hieronder verder
Werknemers worden gevraagd een loonverlaging van 10% te accepteren — een flinke stap, zeker gezien de hoge lonen in de Duitse auto-industrie vergeleken met bijvoorbeeld ons land. Het doel? De winst verhogen en het marktaandeel beschermen tegen groeiende concurrentie, vooral uit China. Maar deze maatregelen stuiten op hevig verzet. Vakbonden, waaronder het machtige IG Metall, dreigen met hardere acties en frequente fabriekssluitingen. De druk lijkt de komende weken alleen maar toe te nemen.
Gevolgen voor Belgische klanten?
De aanhoudende stakingen bij Volkswagen, die binnenkort nog harder en langer kunnen worden, werpen vragen op voor Belgische klanten met een Volkswagen in lopende bestelling. Niet één, maar liefst negen fabrieken worden getroffen, wat de leveringszekerheid op de proef stelt.
Jean-Marc Ponteville van invoerder D’Ieteren, door ons gecontacteerd, maakt zich voorlopig geen zorgen. De stakingen bij Volkswagen zijn beperkt en de voertuigvoorraden zijn goed gevuld. Het aanbod overtreft de vraag, er zijn zelfs te veel voertuigen geproduceerd. “Bovendien is de situatie wereldwijd en vloeit ze uit in geopolitieke instabiliteit, zichtbaar in landen als Frankrijk. Niemand is volledig immuun,” voegt de woordvoerder eraan toe.
Voorlopig is er geen reden tot ongerustheid. Mocht de situatie toch verslechteren, biedt de positie van D’Ieteren als onafhankelijke importeur extra flexibiliteit. Het bedrijf kan bijvoorbeeld alternatieve voorraden aanboren of leasecontracten verlengen om klanten te ondersteunen.
Op zoek naar een auto? Zoek, vind en koop het beste model op Gocar.be